Ce se intampla in creierul adolescentilor

Ce se intampla in creierul adolescentilor

Monica Bolocan, psiholog pentru copii

Adolescentii zilelor noastre par din ce in ce mai greu de controlat. Putem usor da vina pe accesul neselectiv la informatii de multe ori bulversante, dar si pe lipsa timpului petrecut alaturi de parintii in general mult prea ocupati si stresati pentru a mai observa ce se intampla in viata copiilor lor. Inainte de a fi invatat sa se raporteze critic la lumea in care traiesc, copiii nostri au conturi pe retele de socializare si navigheaza nestingheriti pe internet. Paradoxal, in timp ce ii tinem inchisi in casa pentru a tine lucrurile sub control, ii azvarlim cu mult curaj – sau inconstienta? – singuri in lumea larga virtuala, bazandu-ne pe capacitatea lor de discernamant.

Dar oare de cata capacitate de discernamant dispun adolescentii? Metodele imagistice moderne de studiu al functionarii creierului releva ca, in aceasta perioada a vietii, au loc transformari importante care fac ca aceasta etapa de dezvoltare sa fie marcata de schimbari emotionale si de comportament cateodata impredictibile.

Astfel, dupa varsta de 11-12 ani incepe un proces de reorganizare a retelelor neuronale denumit “pruning”. Creierul intra in “modul mentenanta” si pastreaza numai ce este important pentru cresterea eficientei functionarii sistemului, iar retelele neuronale nefolosite si inutile sunt eliminate dupa principiul “use-it-or-loose-it”.

Creierul isi dezvolta capacitatea de a rationa abstract si de a lua decizii bazate pe logica treptat, procesul durand pana pe la 23 – 25 de ani. Ultima parte care se maturizeaza este partea din fata a creierului (lobul frontal), denumita si “creierul rational”. Acesta este responsabil de “functionarea executiva”, adica orchestrarea complexa a tuturor proceselor cognitive si afective. In consecinta, ultimele abilitati care se dezvolta sunt: autocontrolul, inhibitia, planificarea si organizarea comportamentului, analiza obiectiva a riscurilor si a beneficiilor.

Astfel, in adolescenta, in timp ce “creierul rational” este inca in formare, “creierul emotional” , situat in centru, preia controlul asupra comportamentului. In consecinta, in situatiile cu incarcatura emotionala mare, este greu pentru un adolescent sa ia decizii rationale. Va actiona dupa cum simte, si abia apoi va fi capabil sa analizeze obiectiv consecintele comportamentului sau. De cele mai multe ori, perspectiva pe termen lung fie lipseste, fie “paleste” sub influenta reactiilor emotionale de tip “aici si acum”. Iata de ce adolescentii tind sa fie impulsivi si sa isi asume riscuri inutile.

Voi reveni intr-un articol viitor cu sfaturi pentru parintii de adolescenti.

Publicat de: Kidspots

error: Content is protected !!