Evaluare autism copii
Evaluare autism copii
Autismul este o tulburare severa si pervaziva care afecteaza toate ariile de dezvoltare ale copilului dar care poate fi ameliorata semnificativ prin terapii comportamentale specifice doar daca acestea sunt aplicate corect si intensiv cat mai devreme in primii 6 ani de viata. De aceea, identificarea cat mai timpurie a acestei tulburari este critica!
Serviciul de evaluare psihologica a tulburarilor de spectru autist (TSA) la copii se bazeaza atat pe observatia clinica directa a psihologului cat si pe instrumente psihologice specifice diagnosticului acestor tulburari, utilizate in prezent de specialisti din toata lumea. Pot fi identificate chiar si cele mai subtile forme ale manifestarilor comportamentale si emotionale ce fac parte din tabloul clinic al TSA. Poate fi astfel construit un plan de interventie specific profilului psiho-compormental al fiecarui copil.
Despre teste:
ASRS (Autism Spectrum Rating Scale) – (autori: Sam Goldstein, Ph.D. și Naglieri Jack, Ph.D.) ASRS ste un ghid multiperspectivă în stabilirea tratamentului și planificarea tratamentului la persoana cu autism si Asperger. ASRS sunt scale construite pentru a măsura comportamente asociate Tulburărilor de Spectru Autist (TSA) apărute în cazul copiilor şi tinerilor cu vârste cuprinse între 2 şi 18 ani.
SCQ (Social Communication Questionnaire) – (autori: Michael Rutter, M.D., FRS, Catherine Lord, Ph.D)
Cunoscut anterior sub denumirea de Autism Screening Questionnaire (ASQ), acest instrument concis ajută la evaluarea abilităţilor şi funcţionării sociale a copiilor care pot suferi de autism sau de alte tulburări din spectrul autismului. SCQ reprezintă o modalitate eficientă pentru a determina dacă o persoană ar trebui sau nu să fie inclusă într-un program complet de evaluare diagnostică. SCQ se concentrează asupra a trei scale:
- Interacţiuni sociale reciproce (cum ar fi zâmbetul social, interesul faţă de alţi copii şi oferirea de sprijin celorlalţi);
- Comunicare (incluzând folosirea gesturilor convenţionale, a schimburilor de replici şi a exprimărilor stereotipice)
- Pattern-uri de comportament restrâns, repetitiv sau stereotipic (incluzând interesele restrânse şi preocupările neobişnuite)
- În plus, SCQ include o întrebare despre auto-agresivitate şi o întrebare despre funcţionarea curentă a limbajului persoanei evaluate.
Evaluarea nivelului de dezvoltare psihomotorie si evaluare neuropsihologica – cu ajutorul testelor specifice din cadrul platformei PEDa si PEDb de evaluare neuro-cognitiva complexa a copiilor mici. PEDa conţine peste 50 de scale/teste etalonate şi validate pe populaţia din România, care evaluează toate competenţele copilului: cognitive, emoţionale, sociale, de temperament, autonomie şi nivelul pregătirii pentru şcoală (school readiness). De asemenea, PEDa conţine şi scale de screening psihiatric pentru tulburările specifice copilăriei. Prin testele din PEDa se poate face o evaluare pe două niveluri:
- nivelul I (screening şi evaluare primară), prin care se identifică copiii cu risc de a avea probleme de dezvoltare sau psihoemoţionale.
Majoritatea evaluărilor de tip screening se fac computerizat.
- nivelul II (evaluare avansată şi diagnoză), prin care se face diagnoza tulburărilor de dezvoltare sau psihocomportamentale ale copiilor.
-
Screening clinic al celor mai importante tulburari psihologice ale copilului si adolescentului cu ajutorul chestionarelor CSI-4, ECI-4 si ASI-4 – instrumente de screening care evaluează cele mai prevalente tulburări psihiatrice manifestate la copii cu vârste între 3 şi 19 ani. Itemii cuprinşi în chestionare se bazează pe criteriile de diagnostic prevăzute de Asociaţia Americană de Psihiatrie (1994) în Manualul de diagnostic şi statistică a tulburărilor mentale (DSM).